Terms of service

Lilla garnbutiken i Lilleby AB driver en butik och en webbshop där vi säljer garn, mönster och tillbehör. Genom att skapa ett inlogg, använda sidan och/eller handla samtycker du till villkoren. Vi ber dig därför att läsa igenom detta noga innan du genomför ett köp hos oss. Har du några frågor är du alltid välkommen att kontakta oss.

Integritet och GDPR

Lilla garnbutiken i Lilleby AB följer dataskyddsförordningen (GDPR). Det betyder att vi inte samlar in mer information om dig än vad vi behöver för att kunna genomföra ditt köp och leverans och sparar det inte längre än vi behöver för att göra just det, samt för vår bokföring och andra lagkrav. Om du skapar ett medlemsinlogg på hemsidan och/eller anmäler dig till nyhetsbrev och/eller för att bevaka en produkt kommer de uppgifter som du uppger att sparas. 

Du kan när som helst säga upp ditt konto eller ta bort informationen via hemsidan. Du har alltid rätt att veta vilken information vi har om dig, skriv ett mejl till oss på info@lillagarnbutiken.se och begär ett registerutdrag. Vi delar inte med oss av information om dig i annat syfte än vi redan har skrivt om vi inte måste, till exempel på grund av ett föreläggande från domstol. All information på hemsidan är krypterad. Läs mer om hur vi hanterar din integritet i vår integritetspolicy.

Frakt

På Lilla garnbutiken har vi fokus på miljö och hållbarhet. Därför skickas paketen i papperspåsar eller kartonger som går att använda igen och kan återvinnas som pappersförpackning. Vi packar i så små förpackningar som möjligt för att undvika att transportera luft.

Är du osäker på om din beställning kan packas i vår lilla låda med måtten 30x20x6 cm och därmed ofta kan levereras i brevlådan? Hör gärna av dig så provpackar vi! info@lillagarnbutiken.se

I dagsläget skickar vi endast varor inom EU samt till Åland, men hör av dig till oss om du vill ha ditt paket levererat till ett annat land så löser vi säkert det.

Fri frakt

Fri frakt inom Sverige får du när du handlar för minst 800 kronor. Då skickar vi med Postnord till ombud. 

Fraktalternativ

Postnord Ombud skickas till det ombud som du väljer i kassan. Paketet ligger kvar i 7 dagar och möjlighet till att låta paketet ligga i 14 dagar finns. Ladda ner appen för att hålla koll på ditt paket.

Postnord Hemleverans skickas hem till dig och du kan välja när paketet ska levereras.

Hur snabbt skickar vi?

Vi skickar ditt paket samma eller nästkommande vardag. Därefter tar det 1-3 vardagar med PostNord och DHL innan paketet är hos dig. Om en vara mot förmodan har tagit slut kontaktar vi dig alltid för att se hur vi snabbast löser frakt.

International shipping 

You can read more about our International shipping here.

  

Hämta i butiken

Lilla garnbutiken ligger i Torslanda på Hisingen i Göteborg. Lokala kunder har möjlighet att hämta upp beställningen hos oss på Lilla garnbutiken utan kostnad. Välj detta alternativ när du lägger beställningen så hör vi av oss när din beställning är redo att hämtas upp (vanligtvis samma dag inom våra öppettider).

Köpa och betala

Hos oss kan du betala med VISA, MasterCard, Maestro, Klarna Betala nu, Klarna betala senare samt Swish. Apple Pay samt Google Pay finns även som möjlighet på vissa enheter.

När du betalar med kort reserveras beloppet på kortet men pengarna dras först när varan skickas från oss.

Priser

Alla priser är inklusive svensk moms och exklusive frakt.

Avbruten order

Om du inte uppfyller produktens villkor förbehåller vi oss rätten att annullera din order. Detta gäller exempelvis vissa mönsterkataloger från garnproducenter som kräver att du även köper garn. Vi kontaktar dig så att du får chansen att justera din order eller annullera ordern. Observera att datasystemet kommer att tillåta dig att genomföra köpet, men köpet kommer i så fall att hävas eller justeras.

Returer och byten

Vi vill att du ska vara nöjd med ditt köp. Därför har du 30 dagars öppet köp på varor inköpta hos oss, oavsett om du har handlat i butik eller i webbutiken. Mönster, specialbeställda varor och presentkort är undantagna returrätten. Varorna måste vara i säljbart skick, annars återbetalar vi dig det vi bedömer att varan kan säljas för i befintligt skick. Du har alltid rätt att undersöka din produkt men du kan exempelvis inte sticka med garnet och lämna tillbaka det.

Efter de 30 dagarnas returrätt har du bytesrätt på varor som inte har utgått ur sortimentet. Här finns alltså tekniskt sett inte någon bortre tidsgräns, men återigen så måste varan fortfarande finnas i vårt sortiment. Mönster, specialbeställda varor och presentkort är undantagna returrätten.

Om du vill returnera varor till Lilla garnbutiken gör du det enklast med vår egen retursedel via Postnord. Du kommer att få en fil med retursedeln i pdf-format som du skriver ut och klistrar på ditt paket. Paketet lämnas sedan hos närmaste ombud. Beställer du nya varor kan du alltid be oss skicka med en utskriven retursedel. Om du bor i närheten är du även varmt välkommen att komma in till oss i butiken för att göra din retur där.

Utöver att köpa en retursedel behöver du även höra av dig till oss för att vi ska kunna hantera din retur. Det kan du göra på två sätt:

1. Mejla oss. Leta upp din orderbekräftelse som innehåller varorna du vill returnera, svara på mejlet med vad du vill returnera.

2. Bifoga ett brev i ditt paket med ordernummer, vad du vill returnera och mängd.

När vi har tagit emot dina varor så kommer vi att återbetala det belopp du har betalat för varorna. Observera att fraktkostnader inte återbetalas. Om du har använt varorna kommer vi att göra en bedömning av varans värde och återbetala dig detta.

Vi återbetalar inte eventuella frakt- och returkostnader till dig. Återbetalningen kommer att ske så fort som möjligt, dock senast inom 14 dagar efter att vi har fått tillbaka varorna.

Reklamation

Om en vara är felaktig är det viktigt att du hör av dig så fort du upptäcker felet. Felaktiga varor ersätts antingen ekonomiskt eller så får du en ny vara. 

En felaktig vara är inte att du vid ett köp köper garn i en färg och färgbad och vid nästa beställning av samma garn får ett annat färgbad. Se alltid till att köpa tillräckligt med garn vid samma tillfälle.

Om något skulle saknas vid leverans, eller ha blivit fel, är det viktigt att du hör av dig till oss omgående, men senast inom 30 dagar. Vi kommer självklart att se till att du får det du har beställt och det gör vi utan extra kostnad för dig. 

Om du inte hämtar ut ditt paket

Om ditt paket hamnar hos ett ombud och du inte hämtar ut paketet kommer vi att beakta detta som en retur. Vi kommer att ta ut en kostnad på 250 kronor i returavgift och hanteringsavgift, vi kommer att dra detta ifrån det vi återbetalar dig så länge din order överstiger detta belopp. Om det inte gör det kommer du att få en faktura på detta belopp.

Tvist

Om du tycker att en vara du har köpt hos oss är felaktig men vi inte håller med dig så har vi en tvist. För att få denna tvist prövad kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se. Vi medverkar i tvistlösningsförandet och följer ARN:s rekommendationer.

Material på hemsidan är skyddat av copyright. Du får gärna ladda ner bilder för privat bruk men inte dela eller använda dem i annat syfte.

Om något inträffar som ligger utom vår rimliga möjlighet att påverka, så kallad force majeure, friskriver vi oss från juridiskt ansvar.

Kontakt

Vid kontakt kan du mejla oss på info@lillagarnbutiken.se, ringa 0722-172 173 eller besöka butiken på Gamla Flygplatsvägen 4 i Torslanda.