Lilla garnbutiken i Lilleby AB driver en butik och en webbshop där vi säljer garn, mönster och tillbehör. Genom att skapa ett inlogg, använda sidan och/eller handla samtycker du till villkoren. Vi ber dig därför att läsa igenom detta noga innan du genomför ett köp hos oss. Har du några frågor är du alltid välkommen att kontakta oss.
Integritet och GDPR
Lilla garnbutiken i Lilleby AB följer dataskyddsförordningen (GDPR). Det betyder att vi inte samlar in mer information om dig än vad vi behöver för att kunna genomföra ditt köp och leverans och sparar det inte längre än vi behöver för att göra just det samt för vår bokföring och andra lagkrav. Om du skapar ett medlemsinlogg på hemsidan och/eller anmäler dig till nyhetsbrev och/eller för att bevaka en produkt kommer de uppgifter som du uppger att sparas. Du kan när som helst säga upp ditt konto eller ta bort informationen via hemsidan. Du har alltid rätt att veta vilken information vi har om dig, skriv ett mejl till oss på info@lillagarnbutiken.se och begär ett registerutdrag. Vi delar inte med oss av information om dig i annat syfte än vi redan har skrivt om vi inte måste, till exempel på grund av ett föreläggande från domstol. All information på hemsidan är krypterad. Läs mer om hur vi hanterar din integritet i vår integritetspolicy.
Frakt
På Lilla garnbutiken har vi fokus på miljö och hållbarhet. Därför skickas paketen i papperspåsar eller kartonger som går att använda igen och kan återvinnas som pappersförpackning. Vi packar i så små förpackningar som möjligt för att undvika att transportera luft.
Är du osäker på om din beställning kan packas i vår lilla låda med måtten 30x20x6 cm och därmed ofta kan levereras i brevlådan? Hör gärna av dig så provpackar vi! info@lillagarnbutiken.se
I dagsläget skickar vi endast varor inom EU, men hör av dig till oss om du vill ha ditt paket levererat till ett annat land så löser vi säkert det.
Fri frakt inom Sverige får du när du handlar för minst 700 kronor. Då skickar vi med DHL Ombud eller Postnord Varubrev som levereras vid dörren oavsett om du är hemma eller inte. Välj inte detta alternativ om du inte kan ta emot ditt paket när det kommer, vi ansvarar inte för paketet efter att Postnord har markerat paketet som levererat.
Postnord med brevbärare lämnas i brevlådan, vid brevlådan eller vid ytterdörr. Leveranstiden är 1-3 dagar. Observera att Postnord har tagit bort alternativet att detta levereras till ombud. Endast i de fall då Postnord bedömer att framkomligheten är mycket dålig kommer man att lämna paketet till ombud. Det betyder att det är viktigt att du kan ta emot ditt paket när det kommer. Om du inte vill att det lämnas utomhus på marken kan du hänga ut en påse på brevlådan så lämnar Postnord paketet där.
Lilla garnbutiken ansvarar inte för paket efter att Postnord har markerat paketet som levererat.
DHL Ombud
Ditt paket levereras till närmaste DHL-ombud. Leveranstiden är 1-3 dagar. Om paketet inte hämtas ut under tiden det är hos ombudet skickas det till logistikcentralen. Du som kund att få stå för eventuella avgifter i samband med att du inte har hämtat ut paketet i tid. Det är därför av största vikt att du snarast kan hämta ut ditt paket om du väljer detta alternativ.
Hur snabbt skickar vi?
Vi skickar ditt paket samma eller nästkommande vardag. Därefter tar det 1-3 vardagar med PostNord och DHL innan paketet är hos dig. Om en vara mot förmodan har tagit slut kontaktar vi dig alltid för att se hur vi snabbast löser frakt.
International shipping
Hämta i butiken
Lilla garnbutiken ligger i Torslanda på Hisingen i Göteborg. Lokala kunder har möjlighet att hämta upp beställningen hos oss på Lilla garnbutiken utan kostnad. Välj detta alternativ när du lägger beställningen så hör vi av oss när din beställning är redo att hämtas upp (vanligtvis samma dag inom våra öppettider).
Köpa och betala
Hos oss kan du betala med VISA, MasterCard, Maestro, Klarna Betala nu, Klarna betala senare samt Swish. Apple Pay samt Google Pay finns även som möjlighet på vissa enheter.
När du betalar med kort reserveras beloppet på kortet men pengarna dras först när varan skickas från oss.
Priser
Du kan välja vilken valuta du vill betala med. Alla priser är inklusive svensk moms och exklusive frakt.
Avbruten order
Om du inte uppfyller produktens villkor förbehåller vi oss rätten att annullera din order. Detta gäller exempelvis vissa mönsterkataloger från garnproducenter som kräver att du även köper garn. Vi kontaktar dig så att du får chansen att justera din order eller annullera ordern. Observera att datasystemet kommer att tillåta dig att genomföra köpet, men köpet kommer i så fall att hävas eller justeras.
Returer och byten
Vi vill att du ska vara nöjd med ditt köp. Därför har du 30 dagars öppet köp på varor inköpta hos oss, oavsett om du har handlat i butik eller i webbutiken. Mönster, specialbeställda varor och presentkort är undantagna returrätten. Varorna måste vara i säljbart skick, annars återbetalar vi dig det vi bedömer att varan kan säljas för i befintligt skick. Du har alltid rätt att undersöka din produkt men du kan exempelvis inte sticka med garnet och lämna tillbaka det.
Efter de 30 dagarnas returrätt har du bytesrätt på varor som inte har utgått ur sortimentet. Här finns alltså tekniskt sett inte någon bortre tidsgräns, men återigen så måste varan fortfarande finnas i vårt sortiment. Mönster, specialbeställda varor och presentkort är undantagna returrätten.
Om du vill returnera varor till Lilla garnbutiken gör du det enklast med vår egen retursedel via Postnord. Du kommer att få en fil med retursedeln i pdf-format som du skriver ut och klistrar på ditt paket. Paketet lämnas sedan hos närmaste ombud. Beställer du nya varor kan du alltid be oss skicka med en utskriven retursedel. Om du bor i närheten är du även varmt välkommen att komma in till oss i butiken för att göra din retur där.
Utöver att köpa en retursedel behöver du även höra av dig till oss för att vi ska kunna hantera din retur. Det kan du göra på två sätt:
1. Mejla oss. Leta upp din orderbekräftelse som innehåller varorna du vill returnera, svara på mejlet med vad du vill returnera.
2. Bifoga ett brev i ditt paket med ordernummer, vad du vill returnera och mängd.
När vi har tagit emot dina varor så kommer vi att återbetala det belopp du har betalat för varorna. Observera att fraktkostnader inte återbetalas. Om du har använt varorna kommer vi att göra en bedömning av varans värde och återbetala dig detta.
Vi återbetalar inte eventuella frakt- och returkostnader till dig. Återbetalningen kommer att ske så fort som möjligt, dock senast inom 14 dagar efter att vi har fått tillbaka varorna.
Reklamation
Om en vara är felaktig är det viktigt att du hör av dig så fort du upptäcker felet. Felaktiga varor ersätts antingen ekonomiskt eller så får du en ny vara.
En felaktig vara är inte att du vid ett köp köper garn i en färg och färgbad och vid nästa beställning av samma garn får ett annat färgbad. Se alltid till att köpa tillräckligt med garn vid samma tillfälle.
Om du inte hämtar ut ditt paket
Om ditt paket hamnar hos ett ombud och du inte hämtar ut paketet kommer vi att beakta detta som en retur. Vi kommer att ta ut en kostnad på 250 kronor i returavgift och hanteringsavgift, vi kommer att dra detta ifrån det vi återbetalar dig så länge din order överstiger detta belopp. Om det inte gör det kommer du att få en faktura på detta belopp.
Tvist
Om du tycker att en vara du har köpt hos oss är felaktig men vi inte håller med dig så har vi en tvist. För att få denna tvist prövad kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se. Vi medverkar i tvistlösningsförandet och följer ARN:s rekommendationer.
Material på hemsidan är skyddat av copyright. Du får gärna ladda ner bilder för privat bruk men inte dela eller använda dem i annat syfte.
Om något inträffar som ligger utom vår rimliga möjlighet att påverka, så kallad force majeure, friskriver vi oss från juridiskt ansvar.
Kontakt
Vid kontakt kan du mejla oss på info@lillagarnbutiken.se, ringa 0700-499 899 eller besöka butiken på Gamla Flygplatsvägen 24 i Torslanda.